یزدفردا:قاسم شعبانی حقوقدان و استاد دانشگاه در ارزیابی از اخطار قانون اساسی رئیس جمهور به رئیس مجلس اظهار داشت:این اقدام رئیس جمهور جایگاه قانونی ندارد.

به گزارش یزدفردا به نقل از خانه ملت وی افزود: بهتر بود رئیس جمهور وظیفه تطبیق مصوبه مجلس در مورد بودجه سال آینده با اصول قانون اساسی را به شورای نگهبان واگذار می کرد و شخصا به منظور پرهیز از تنش بین قوا اقدام به این کار نمی کرد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه اگر اخطار رئیس جمهور را در راستای اصل 113 قانون اساسی و اختیارات رئیس جمهور برای تنظیم روابط قوا بدانیم باز هم بها نه ای برای دادن اخطار به رئیس مجلس باقی نمی ماند چرا که اشاره آقای احمدی نژاد به اصل 113، به متن قانون اساسی پیش از بازنگری سال 1368 برمی گردد و در بازنگری که صورت گرفت تنظیم روابط قوای سه گانه به اصل 110 قانون اساسی و از جمله اختیارات رهبری گنجانده شد.

وی تاکید کرد : رئیس جمهور چنانچه نکته خاصی را مد نظر داشت باید آنرا در قالب پشنهاد به دستگاههای مرتبط با این موضوع از جمله شورای نگهبان و به صورت پشنهاد مطرح می کرد چرا که این قبیل اخطارها جزء اختیارات رئیس جمهور محسوب نمی شود.

این حقوقدان سپس به نحوه بررسی بودجه در مجلس اشاره کرد گفت :این اخطار فقط از یک جهت قابل توجه است و آن هم اینکه با توجه به اینکه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس پشنهاد می شودو از سوی دیگر این دولت است که وظیفه اجرای قانون برا برعهده دارد لذا رسیدگی مجلس به لایحه بودجه نباید به گونه ای باشد که که کلیت بودجه به تصویب نرسد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا